Anno 1792

Krijtmolen d’Admiraal

Verschillende eigenaren


Elizabeth Admiraal
Eind Juli 1793 overleed Elizabeth Admiraal. Ze werd in hetzelfde graf bijgezet als haar man, in het koor van de grote kerk van Monnickendam. Op 17 mei 1806 verkochten de erfgenamen van Elizabeth de Schulpzandmolen d’Admiraal en het bijbehorende land voor 3500,-  gulden aan Jan Spaans te Buiksloot. Zes jaar later stierf deze eigenaar op 52 jarige leeftijd en werd een zoon uit een eerder huwelijk van zijn vrouw de nieuwe eigenaar.   Deze Timon Grool verkocht op 12 november 1842 de molen voor 4000,- gulden aan zijn zoon Simon.

Familie Melchers

In 1897 wijst de nieuwe eigenaar Daniël Melchers trots naar het reclamebord dat van de stelling verplaatst is naar het terrein naast de molen

Op 8 september 1896 overleed Willem Johan Melchers op het adres Bickersgracht 1 in Amsterdam.Uit zijn nalatenschap kwam d’Admiraal volgens de boedelscheiding op 25 juli 1897  aan zijn zoon  Daniël Melchers die op 9  augustus 1867 geboren was. Daniël Melchers plaatste in de molen een oliemotor en later een elektromotor,zodat het bedrijf niet meer geheel van wind afhankelijk was.

Naast krijt voor schilders en tras verkocht Daniël Melchers ook Brussels aarde voor ijzer- en kopergieterijen.  Ook handelde hij in China-Clay voor fijn pottenbakkerswerk en in brandvrije asbest- en lavacementplaten.
Bij de watersnoodramp in 1916 toen het hele terrein, molen en molenaarshuis onder water kwamen te staan werden zakken cement die op de molenwerf lagen veranderd in steenklompen die later werden verkocht aan boeren in de omgeving die er hun landwegen mee verhardden.

 

 

Tijdens de overstroming 1916

 

De grondstoffen die opgeslagen werden in de nu helaas verdwenen schuren werden door Schipper Willem via het Noordhollands Kanaal aangevoerd.  Het fijne zand kwam uit Groet en het krijt uit Noord Frankrijk.
Na gemalen te zijn in de molen werden de producten met roeiboten die “gondels” werden genoemd naar de Amsterdamse afnemers gebracht.  Na 1920 zijn ze vervangen door een vrachtwagen die bestuurd werd door Piet Honingh.

 

 

De gemalen producten werden per roeiboot
naar de stad vervoerd

Chauffeur Honingh met bijrijder.

Molen vervalt 

Historische foto's

 

Geplaatst op: 7 november 2016 door beheerder